Czym są migdały i jakie ma zalety?

Choć nazywany jest “królem orzechów”, migdał wcale nie jest orzechem. Jego jadalną częścią są wyraźne nasiona. Migdały (https://www.bee.pl/9372-migdaly) są to wydłużone, płaskie owoce, pokryte włóknistym, zielonkawoszarym nalotem, które po osiągnięciu dojrzałości są popękane i mają nasiona. Jest to jedyna nadająca się do spożycia część rośliny.

Jakie są główne właściwości migdałów?

Migdały posiadają szereg właściwości prozdrowotnych. W czasach starożytnych uważano je za znak płodności. Dziś migdały są naturalną substancją, która jest wysoko ceniona w medycynie i kosmetyce. Warto wiedzieć, że migdały:

  • obniżają poziom cholesterolu i cukru we krwi;
  • zapobiegają miażdżycy i cukrzycy;
  • mogą pomóc w zmniejszeniu nudności i zgagi w czasie ciąży.

Migdały zawierają szczególnie dużo magnezu, witamin z grupy B (zwłaszcza B3, czyli niacyny) oraz NNKT, które poprawiają pracę układu nerwowego. Polepszają też obszar pamięci, koncentrację i działają antydepresyjnie. Będąc magazynem witamin z grupy B, migdały pomagają utrzymać mocne włosy i paznokcie.

Jaki jest skład migdałów?

Migdały zawierają dużo białka, rozpuszczalny błonnik, nienasycone kwasy tłuszczowe, minerały (wapń, magnez, fosfor, potas, cynk), witaminy z grupy B, witaminę E, a nawet sterole roślinne.

Czy migdały mogą zahamować cukrzycę i choroby serca?

Migdały zmniejszają ilość “złego” cholesterolu LDL. U osób ze stanem przedcukrzycowym, pomagają one zmniejszyć ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 dzięki nienasyconym kwasom tłuszczowym, białkom, witaminom i minerałom zawartym w migdałach. Ze względu na problemy z wagą i wysokie ciśnienie krwi, które są bodźcami do rozwoju schorzeń serca. Tu zaleca się spożywanie migdałów w celu polepszania krążenia. Zdrowy wpływ na ten problem ma zawarta w migdałach witamina E, która zapobiega zaleganiu “złego” cholesterolu LDL w ścianach naczyń krwionośnych oraz zapobiega nienasyconej eliminacji wraz z właściwościami przeciwzakrzepowymi. Podobnie jak błonnik, NNKT zmniejszają również ilość złego cholesterolu we krwi. Ważną rolę odgrywają również flawonoidy migdałowe. Hamują one utlenianie cholesterolu LDL tylko przez wolne rodniki i zapobiegają agregacji płytek krwi i tworzeniu się cienkich skrzepów.

Jak się wykorzystuje migdały w kuchni?


Migdały można odcedzić bezpośrednio z opakowania, ale my dodamy je tak, aby można było robić desery. Płatkami dekorujemy wypieki, a następnie słupkami, posypujemy bułką tartą smażone owoce lub lody. Z pokruszonych i wymieszanych z glukozą i białkiem w proszku powstaje kultowy marcepan.